یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی زنجیره ای یا هایپرمارکت دارای چه ویژگی هایی است؟
امروزه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی مختلفی در سطح کشور تولید شده است که هر کدام به نوبه خود دارای امکانات متنوعی می باشند ولی آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی علاوه بر امکانات روتین حسابداری ،فروش و انبار داری باید دارای چه امکاناتی باشد؟
برای مشخص شدن این موضوع به بررسی برخی از چالش هایی که فروشگاه ها با آن روبرو هستند می پردازیم
عدم یکپارچی نرم افزار در بخش فروش
یکی از مشکلات فروشگاه ها عدم یکپارچگی در بخش فروش می باشد.در واقع استفاده از نرم افزارهایی با داده های ناهمگون یا غیرمرتبط باعث می شود که استخراج و یکسان سازی داده ها در بخش های مختلف با مشکلات بسیاری روبرو شود.
برای مثال فرض کنید در یک فروشگاه زنجیره ای یا هایپرمارکت، بخش هایپرمارکت و خرده فروشی از نرم افزارX ،بخش رستوران و کافی شاپ از نرم افزار Y و بخش شهر بازی از نرم افزار Z استفاده کنند در این صورت داده های مربوط به هر کدام باید به صورت جداگانه و بصورت دستی به حسابداری تحویل شود تا سود و زیان هر بخش و مجموع سود زیان مجموعه بدست آید که این فرآیند کار را بسیار زمان برو طاقت فرسا می کند.راه حل این چالش استفاده از نرم افزارهایی با قابلیت گسترش در ابعاد مختلف و یا استفاده از تیم های برنامه نویسی برای شخصی سازی نرم افزار با توجه به نیاز مجموعه شماست.
استفاده از رابط کاربری یکسان در تمامی بخش ها
بسیاری از نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی دارای یک رابط کاربری می باشند که تمامی امکانات نرم افزار در همان یک رابط کاربری گنجانده شده اند. برای مثال قسمت حسابداری از همان رابط کاربری استفاده می کند که صندوقداران و انباردار از آن استفاده می کنند در صورتی که هرکدام ازاین بخش ها به اقتضای کاربری، که از آن استفاده می کند باید دارای رابط کاربری مخصوص و حتی امکانات محدود شده ای باشند.امروزه برخی از نرم افزارهای فروش دارای قسمت جداگانه ای به نام صندوق فروش برای صندوق داران می باشند که دارای امکانات محدود شده و رابط کاربری آسان شده ای می باشد که باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد صندوق داران می شود.
علاوه بر این استفاده از رابط کاربری ساده شده برای هر بخش هزینه و مدت زمان آموزش پرسنل هر بخش را به شدت کاهش می دهد.
همچنین استفاده از کامپیوترهای قابل حمل(هندهلد) در انبارها و سطح فروشگاه و استفاده از رابط کاربری متناسب با این دستگاه ها نیز از امکاناتی است که امروزه مورد توجه خریداران قرار گرفته است.
بنابراین پیشنهاد می شود از نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی یکپارچه ای که برای کاربردهای مختلف رابط های گرافیکی متفاوتی را طراحی کرده اند استفاده شود.
تحلیل رفتار و عملکرد مشتریان برای مدیران مجموعه در نرم افزار حسابداری فروشگاهی
یکی از بزرگترین چالش های هر مجموعه ای استخراج داده های مشتریان و تحلیل عملکرد و رفتار آنهاست.
امروزه بسیاری از فروشگاه های بزرگ دنیا سیاست های خود را مطابق میل مشتریان خود به روز رسانی میکنند، با تحلیل رفتار مشتریان خود تخفیفات و طرح های متوعی را اجرا و با آگاهی از عملکرد مشتریان سودهای هنگفتی را بدست می آورند.
بنابراین امروزه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی باید بتوانند مدیران را در جمع آوری اطلاعات مشتریان و تحلیل عملکرد و رفتار آنها یاری کنند همچنین امکانات متنوعی برای ایجاد طرح ها و تخفیف ها مختلف برای مدیران بوجود بیاورند تا مدیران مجموعه با شناخت مشتریان خود و پیاده سازی سیاست های حمایت از مشتریان رضایت بالا و در نتیجه فروش و سود بالا را برای مجموعه خود به ارمغان بیاورند.
اگر دوست دارید مطالب بیشتری درباره نرم افزار حسابداری فروشگاهی مطالعه کنید میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.
هچنین اگر شما به دنبال یک نرم افزار حسابداری عالی میگردید ما به شما نرم افزار حسابداری حساب بان را پیشنهاد میکنیم.